29.03.2019

Ny digital læringsressurs: Bio- og genteknologi for ungdomsskolen

forside creaza med flere oppgaver

 

Kan vi bruke genteknologi til å gjenopplive mammuten? Og bør vi det? Hva kan genene dine fortelle om deg og er genetiske opplysninger sensitive? Bør vi klippe og lime i gener for å kurere sykdom?

Våren 2019 lanserte Bioteknologirådet og UiO:Livsvitenskap et nytt digitalt univers for elever på 8.-10.-trinn. Prosjektet er laget i samarbeid med teknologiselskapet Creaza og støttet av Norges forskningsråd. Utdanningsetaten i Oslo har støttet prosjektet og invitert skoler.

Ris skole har vært pilot-skole, og elever og lærere ved skolen har bidratt med innspill på oppgaver og ressurssider.

Prosjektet er knyttet opp mot sentrale kompetansemål i naturfag, samfunnsfag og KRLE, og egner seg for tverrfaglig samarbeid.

Elevene logger seg inn på Creaza, og finner oppgavene i bioteknologi der. Det nye universet inneholder rekvisitter, scener og annet som er utgangspunkt for at elevene kan lage sine egne  presentasjoner i form av tegneserier, filmer eller annnet. På denne siden har vi samlet lenker til fagsider og nyheter for dette prosjektet.

 

Ressurssider: Temasider og artikler

 

En fiskeoppdretter har fått klager fra det lokale villakslaget om at laks fra anlegget har rømt og paret seg med villaksen.

Lag en fortelling der fiskeoppdretteren snakker med miljøvernere om at problemet kan løses ved å lage en steril laks ved hjelp av genteknologi.

 

Les: Temaside om genmodifiserte dyr

Les mer: Steriliserer laks med gensaks

 

 

 

 

 

 

 

oppgave om energidrikkLag en fortelling om to venner som har glemt å lese til prøven. Nå er det krise, for prøven er i morgen! Skal dette gå bra må de lese hele natta…

Vennene skaffer seg energidrikk for å holde seg våkne. Dagen etter er en godt forberedt og klar for prøve. Den andre er det ikke.

Kan forklaringen ha noe med gener å gjøre?

 

Les: Temaside om genetiske selvtester

Les mer: Lyst til å sjekke genene dine?

 

 

 

 

 

oppgave om genbokaJon Genius har fått en rar bok i posten. Det er en bok som inneholder svar på analyser av alle genene til Jon. Denne «genboka» kan sammenlignes med en dagbok. Men genboka har ikke Jon skrevet selv. Og ingen har lest den!

Lag en fortelling om Jon som skal bestemme seg for om han skal begynne å lese eller ikke. Hva tenker han på? Og skal andre få lese boka også?

 

Les: Temaside om gentester og genetiske opplysninger 

Les: DNA – et år med overraskelser

 

 

 

 

 

oppgave om potet Butikkhyller fulle av potetgull er ingen selvfølge. Lag en fortelling hvor du og en potetbonde står og snakker om tørråte, en sykdom som gjør at poteter må kastes. Bonden ønsker en potet som tåler tørråte. Hvilke muligheter finnes?

Vil noen kjøpe potetgull laget på genmodifisert potet om det kom?

Les: Temaside om genmodifiserte planter

Les mer: Artikkel om genmodifisert potet

 

 

 

 

 

 

oppgave om mennesker og dyrLag en presentasjon hvor du forklarer hvorfor det å studere genene til dyr kan gi mye kunnskap om mennesker? Er dyr og menneskers gener helt like? Hvilke typer dyr er det forskerne bruker mest? Hvorfor gjør man ikke alle forsøkene på mennesker, hvis det er mennesker vi vil ha kunnskap om?

Finnes det noen regler for hvordan dyrene skal behandles? Finnes det nye alternativer til å bruke dyr?

 

Les: Temaside om mennesker og dyr

Les mer: Mitt liv som mus

 

 

 

 

 

 

oppgave persontilpasset medisinNår noen blir syk i dag, får de vanligvis en medisin som alle med samme sykdom får.  Men siden genene er forskjellige hos ulike mennesker, vil medisinen også virke ulikt.

Lag en fortelling om en pasient som møter en annerledes lege. Det første som skjer er at legen undersøker genene til pasienten. Hva skjer så?

Les: Temaside om persontilpasset medisin

Les mer: Hype og håp

 

 

 

 

 

 

 

oppgave genterapiArvelig øyesykdom kan føre til svært dårlig syn eller blindhet. For noen sykdommer kan årsaken være at et viktig gen ikke virker som det skal. Forskere håper å kunne gjøre folk friske ved å sette inn et feilfritt gen.

Lag en fortelling som viser hvordan det kan gjøres. Og hvorfor er endringer i gener noe som skaper mye diskusjoner?

 

Les: Temaside om genterapi

Les mer: Når er en sykdom alvorlig nok?

 

 

 

 

 

 

 

oppgave om kloningDu er biolog på tur til Sibir. Lag en fortelling der du er med på et prosjekt for å gjenopplive den utryddede arten mammut. Hvorfor døde mammuten ut? Hvordan mener forskere at vi ved bruk av genteknologi kan få tilbake denne?

Hvis forskerne lykkes, hvordan vil det gå med den andre dyrene og plantene som lever der nå?

 

Les: Temaside om kloning

Les mer: Mammut på Hardangervidda?

 

 

 

 

 

 

Oppstart i Oslo og Akershus, deretter nasjonalt

Piloten rulles i første omgang ut ved skoler i Oslo og Akershus, men målet er at alle elever på 8.-10. trinn i hele Norge skal få fri tilgang til det nye pedagogiske verktøyet.

 

Flere saker om prosjektet

April 2019: Vi inviterer til workshop for lærere 12. juni i Oslo. Mer info og påmelding her.

Februar 2019: Prosjektet lanseres på Ris skole og på Bioteknologidagen

Sommer 2018: Bio- og livsvitenskap inn i ungdomsskolen. 

Kontakt:

Truls Petersen, Bioteknologirådet, truls.petersen@bioteknologiradet.no

Vibeke Omberg, Creaza: vibeke.omberg@creaza.com

 

 

alle logoer

Siden ble opprettet: 29.03.2019. Siden ble oppdatert: 01.04.2019

Relevante temasider

Flere nyheter

Arendalsuka: Kreftbehandling ved bruk av genterapi

12.04.2019

Bioteknologirådet, Kreftforeningen og Radforsk inviterer til podkast om.. Les mer »

Blir fremtidens kjøtt dyrket i laboratoriet?

12.04.2019

Hvor miljøvennlig er egentlig lab-burgeren? Og vil forbrukerne.. Les mer »

Nytt GENialt – les oss på nettbrett og mobil

11.04.2019

Mangler du lesestoff til påske? I den digitale.. Les mer »

Frokostmøte: Syntetisk biologi

11.04.2019

  Med ny DNA-teknologi er det mulig å.. Les mer »

Workshop for lærere: Nytt digitalt verktøy for ungdomsskolen

01.04.2019

På denne workshopen blir du kjent med det.. Les mer »

USA: Første genredigerte matvare på markedet

01.04.2019

Soyaolje, som er gjort sunnere ved genredigering, er.. Les mer »

Ole Frithjof Norheim ny leder for Bioteknologirådet

29.03.2019

  Lege og professor i medisinsk etikk ved.. Les mer »

Sjå video frå Bioteknologidagen her

14.02.2019

Vi er glade for at meir enn 250.. Les mer »

Nyutviklet digitalt læringsverktøy for ungdom lanseres på Bioteknologidagen 14. februar

13.02.2019

Bioteknologi spiller en stadig viktigere rolle i samfunnsutviklingen… Les mer »

Bioteknologidagen 2019: Vi oppsummerer utviklingen innen gen- og bioteknologi

13.02.2019

  Sekvensering av alle arter i verden, fosterdiagnostikk,.. Les mer »

© 2019 Bioteknologirådet. | Design: Tank - Utviklet av: Spekter